9 آوریل 2024- تحقیقات جدید نشان می دهد برای افرادی که هم با دیابت و هم با یک نوع شایع نارسایی قلبی دست و پنجه نرم می کنند، داروی کاهش وزن Wegovy ممکن است بیشتر از اینکه به کاهش وزن کمک کند، برای سلامتی آنها مفید باشد.

در این مطالعه که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، محققان گزارش کردند که این دارو به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که همچنین به "نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده" مرتبط با چاقی مبتلا بودند، از چندین جهت کمک می کند.

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که قلب به طور طبیعی خون را پمپاژ می‌کند، اما قلب آنقدر سفت شده است که نمی‌تواند به درستی پر شود.

دکتر Mikhail Kosiborod، یکی از نویسندگان این مطالعه که متخصص قلب و معاون تحقیقات در سیستم بهداشت سنت لوک است، گفت "من فکر می کنم نتایج این مطالعه به وضوح نشان می دهد که اگرچه کاهش وزن عامل مهمی است، اما نمی تواند همه چیز را توضیح دهد."

دکتر Kosiborod، گفت: « این فوق‌العاده هیجان‌انگیز است، زیرا اول از همه، درمان این بیماران واقعاً دشوار است و هر روز تعداد آنها رو به افزایش است و تا همین اواخر، ما چیزهای کمی برای ارائه به آنها داشتیم، بنابراین اگر بدانیم که دارویی می تواند واقعاً روند بیماری را تغییر دهد، چیزی واقعاً مؤثر در دست داریم که اتفاقاً بسیار قابل تحمل است و البته این یک خبر عالی برای بیماران و برای پزشکانی است که از این گروه از بیماران مراقبت می کنند."

افراد مبتلا به نارسایی قلبی مرتبط با چاقی خیلی زود خسته می شوند و دچار مشکل تنفسی می شوند و کسانی که دیابت نوع 2 نیز دارند، نسبت به افرادی که بیماری قند ندارند، به فرم شدیدتری از این بیماری قلبی مبتلا هستند.

محققانی که مطالعه ی اخیر را انجام دادند - که توسط شرکت داروسازی Novo Nordisk تامین مالی شد - همچنین در پاییز گذشته مطالعه ای را منتشر کردند که نشان داد Wegovy مزایای قابل توجهی را برای افراد بدون دیابت که به نارسایی قلبی مرتبط با چاقی مبتلا بودند، ارائه می دهد. با این حال، تیم می‌خواست ببیند که آیا این دارو در افرادی که دیابت هم دارند نیز مؤثر است یا خیر.

وگووی، برای اولین بار در سال 2021 برای درمان چاقی تایید شد. ماه گذشته، سازمان غذا و داروی ایالات متحده همچنین Wegovy را برای کاهش خطر مرگ قلبی عروقی، حمله قلبی و سکته در بزرگسالان چاق/اضافه وزن مبتلا به بیماری قلبی تایید کرد. این جدیدترین مطالعه شواهد تازه ای ارائه داد که نشان می دهد مزایای  Wegovy به افراد مبتلا به دیابت نیز گسترش می یابد.

برای این مطالعه، محققان به طور تصادفی 616 نفر را که دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی با کسری جهشی حفظ شده داشتند به دو گروه تقسیم کردند. شرکت کنندگان از 108 سایت در 16 کشور بودند و همه دارای شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر بودند. یک گروه Wegovy و گروه دیگر دارونما دریافت کردند.

شرکت کنندگانی که Wegovy دریافت کردند با دوز کمتر شروع کردند و به دوز 2.4 میلی گرمی یک بار در هفته رسیدند. محققان هر دو گروه را به مدت یک سال دنبال کردند.

بیمارانی که Wegovy دریافت کردند، با کاهش وزن بیشتر و کاهش بیشتر علائم مرتبط با نارسایی قلبی و محدودیت های فیزیکی، نتایج بسیار بهتری داشتند. آنها همچنین می‌توانستند در طول شش دقیقه مسافت بیشتری را بپیمایند و نشانگرهای زیستی التهاب در آنها بهبود یافت.55  عارضه جانبی جدی در گروهی که Wegovy مصرف کردند و 88 مورد در گروه دارونما گزارش شد. 6 نفر در گروه Wegovy جان باختند، در حالی که 10 نفر در گروه دارونما جان خود را از دست دادند. یک مورد مرگ در گروهWegovy  و چهار مورد در گروه دارونما مربوط به مشکلات قلبی بود.

دکتر Kosiborod، گفت: یافته های این کارآزمایی، همراه با آزمایشی که سال گذشته منتشر شد، نشان می دهد کهWegovy  برای جمعیت وسیعی از مردم موثر است.

دکتر Kosiborod که این تحقیق را روز شنبه در نشست سالانه کالج قلب و عروق آمریکا در آتلانتا ارائه کرد، افزود: ما فکر می‌کنیم که این مطالعه امکان درمان نارسایی قلبی را با درمان چاقی باز می‌کند.

او گفت: "چاقی، مسئله ای فراتر از وزن است. چاقی در حقیقت یک بیماری قلبی متابولیک سیستمیک است که باعث انواعی از اتفاقات بد می شود، و درمان چاقی شامل کاهش وزن است، اما نتیجه ی آن بسیار بیشتر از این است. ما باید چاقی را هدف قرار دهیم، و من فکر می کنم استانداردهای آینده مراقبتی برای این نوع نارسایی قلبی بهبود خواهد یافت، و بدون شک، این شامل مدیریت چاقی نیز می شود".

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-wegovy-diabetes-heart-failure.html